Текст песни Радио ВЕРА - Евангелие от Луки, Глава 18, стихи 35-43.
0 чел. считают текст песни верным
0 чел. считают текст песни неверным
Евангелие от Луки, Глава 18, стихи 35-43. 35 Когда же подходил Он к Иерихону, один слепой сидел у дороги, прося милостыни, 36 и, услышав, что мимо него проходит народ, спросил: что это такое? 37 Ему сказали, что Иисус Назорей идет. 38 Тогда он закричал: Иисус, Сын Давидов! помилуй меня. 39 Шедшие впереди заставляли его молчать; но он еще громче кричал: Сын Давидов! помилуй меня. 40 Иисус, остановившись, велел привести его к Себе: и, когда тот подошел к Нему, спросил его: 41 чего ты хочешь от Меня? Он сказал: Господи! чтобы мне прозреть. 42 Иисус сказал ему: прозри! вера твоя спасла тебя. 43 И он тотчас прозрел и пошел за Ним, славя Бога; и весь народ, видя это, воздал хвалу Богу. Комментирует протоиерей Павел Великанов Небольшая деталь, о которой упоминает евангелист Лука, позволяет нам взглянуть на это исцеление слепца под несколько иным углом. Несчастный сидел у дороги в Иерихон – процветающий город с прекрасным климатом, через который регулярно проходил поток паломников в Иерусалим. Подать несчастному – дело благочестия для любого еврея, тем более во время совершения богоугодного паломничества. Одним словом, место для сбора милостыни было очень правильным и – понятно – этот слепец вполне обеспечивал себя всем необходимым. Его слепота была гарантом дальнейшего безбедного существования – как бы парадоксально это ни звучало. И вот, мимо него проходит толпа паломников вместе с Иисусом – Который дорогой о чем-то говорит, а окружающие толпятся рядом, чтобы ничего не упустить. Услышав нехарактерный шум, слепец задаёт вопрос: что там происходит? Ответ, полученный им, был более чем формальным: это Иисус из Назарета. Заметим: ни слова о том, что, возможно, это Сам Мессия: просто – некий Иисус из Назарета. И тут вдруг происходит нечто совершенно непредсказуемое: слепец начинает кричать, буквально орать, обращаясь ко Христу: «Сын Давидов! Помилуй меня!» Нетрудно догадаться, насколько неприятно было окружающим слышать этот вопль слепца, перебивающий интересную речь Иисуса. Естественно, окружающие стали укорять слепца, призывая его закрыть свой рот и умолкнуть, не мешать другим. Но несчастный, напротив, специально стал кричать ещё сильнее, так, чтобы среди гомона толпы Иисус его услышал. Процессия останавливается: Иисус требует подвести слепца. «Чего ты хочешь?» – «Прозреть!» – «Прозри! Вера твоя спасла тебя!» В этих кратких и простых словах заключается целая история человеческой жизни. Прозреть – это значит лишиться стабильного и хорошего заработка, оказаться лицом к лицу с неизвестностью. Как он будет жить дальше? Кому он будет нужен? Да и вспомнит ли о нём хотя бы один человек? И несмотря на всё это, слепец, душевными очами разглядевший в идущем мимо Иисусе Самого Мессию, идёт на этот риск. Но зачем Иисус, прекрасно знавший, в чем главная проблема этого человека, задаёт ему вопрос – чего ты хочешь? Разве не странно спрашивать измождённого голодом: а может вы хотите перекусить чего-нибудь? И здесь перед нами раскрывается удивительная Божественная мудрость: Бог не хочет насилия чудом; Он готов отвечать, и отвечать быстро – но если только сам человек готов взять на себя ответственность за свою просьбу. Но эта просьба, эта мольба должна быть очень конкретной, с готовностью принять все те следствия, которые появятся при её исполнении. Каждый из нас знает людей, которым всегда всё не по нраву. И это не так, и то не эдак. Что ни сделай доброго такому человеку, какую просьбу ни исполни – всё не так, всё неправильно. В какой-то момент осознаёшь, что единственное, чего на самом деле хочет этот человек – это постоянно самоутверждаться за счет возгревания чувства вины в окружающих. Он несчастен – и поэтому все вокруг ему обязаны. На самом деле, это страшное состояние, состояние преддверия ада. И, как это ни странно, чем хуже ему будет – тем лучше он начинает себя ощущать, поскольку основания для обвинения других увеличиваются. Безумный порочный круг. Короткое замыкание эгоцентризма. Как важно такому человеку помочь найти себя, выйти из этого образа «вечно обиженного», оторвать приварившееся к себе, любимому, внимание и обратить его ко Христу. Ведь Он стоит рядом, смотрит в глаза и задаёт всего лишь один простой вопрос: чего ты хочешь? И на этот вопрос бессмысленно мямлить, что все меня обижают, никто не любит, всё вообще плохо и ужасно. Чего ты хочешь на самом деле? – это очень серьезный вопрос, от ответа на который зависит наша жизнь. Потому что ответив на него Богу в виде молитвы, надо засучить рукава и готовиться к тому, что ты будешь делать, когда твоё желание исполнится. Бог хочет, чтобы мы Его просили – но Он слишком уважает нас, чтобы исполнять наши мелочные, пустые, суетные просьбы! Научи же нас, Господи, прежде всего просить Тебя о святости – чтобы Ты Сам пришёл к нам в дом души и чувствовал Себя там желанным гостем! Смотрите также:
Все тексты Радио ВЕРА >>> |
|
Luke, Chapter 18, verses 35-43.
35 And when he approached Jericho, one blind man sat by the road, asking for alms,
36 and, having heard that the people were passing by him, he asked: what is it?
37 He was told that Jesus of Nazareth was coming.
38 Then he cried out: Jesus, the Son of David! have mercy on me.
39 Those who went in front made him silent; but he shouted even louder: Son of David! have mercy on me.
40 Jesus, having stopped, ordered to bring him to himself: and when he came to him, he asked him:
41 what do you want from me? He said: Lord! to me to see clearly.
42 Jesus said unto him, See! your faith has saved you.
43 And immediately he received his sight and went after him, glorifying God; and all the people, seeing this, praised God.
Archpriest Pavel Velikanov comments
A small detail mentioned by the Evangelist Luke allows us to look at this healing of the blind man from a slightly different angle. The unfortunate man sat on the road to Jericho, a thriving city with a wonderful climate through which a regular flow of pilgrims to Jerusalem passed. Serve the unfortunate - a matter of piety for any Jew, especially during the performance of a charitable pilgrimage. In a word, the place for collecting alms was very correct and - of course - this blind man fully provided himself with everything necessary. His blindness was the guarantee of a further comfortable existence - no matter how paradoxical this may sound.
And now, a crowd of pilgrims passes with him along with Jesus - who is talking about something dear, and those around him are crowding nearby so as not to miss anything. Hearing an uncharacteristic noise, the blind man asks the question: what is happening there? The answer he received was more than formal: this is Jesus of Nazareth. Note: not a word that, perhaps, this is the Messiah Himself: simply - a certain Jesus of Nazareth. And then suddenly something completely unpredictable happens: the blind man begins to scream, literally yell, turning to Christ: “Son of David! Have mercy on me! ”It is easy to guess how unpleasant it was for others to hear this cry of the blind man, interrupting the interesting speech of Jesus. Naturally, those around began to reproach the blind man, urging him to close his mouth and shut up, not to disturb others. But the unfortunate, on the contrary, deliberately began to shout even harder, so that Jesus could hear him in the midst of the crowd. The procession stops: Jesus demands a blind man. “What do you want?” - “See!” - “See! Your faith has saved you! ”
In these short and simple words lies the whole history of human life. To see is to lose stable and good earnings, to face the unknown. How will he live on? Who will need it? And will at least one person remember him? And despite all this, the blind man, who with his soulful eyes made out the Messiah himself walking in Jesus, takes this risk. But why did Jesus, who knew perfectly well what the main problem of this man was, asked him the question - what do you want? Isn’t it strange to ask a person exhausted by hunger: maybe you want something to eat? And here before us is revealed amazing Divine wisdom: God does not want violence by miracle; He is ready to answer, and answer quickly - but if only the person himself is ready to take responsibility for his request. But this request, this prayer must be very specific, with a willingness to accept all those consequences that will appear during its execution.
Each of us knows people who always do not like everything. And this is not so, and that is not so. Whatever you do good to such a person, no matter what request you fulfill, everything is wrong, everything is wrong. At some point, you realize that the only thing that this person really wants is to constantly assert himself by heating up feelings of guilt in others. He is unhappy - and therefore everyone around him owes him. In fact, this is a terrible state, the state of the threshold of hell. And, oddly enough, the worse he gets, the better he starts to feel himself, as the grounds for blaming others are increasing. Crazy vicious circle. Short circuit of egocentrism. How important is it for such a person to help find himself, to get out of this image of “always offended”, to tear off the attention that has been welded to himself, his beloved, and turn him to Christ. After all, He stands nearby, looks into the eyes and asks only one simple question: what do you want? And to this question it is pointless to mumble that everyone offends me, nobody loves me, everything is generally bad and terrible. What do you really want? - This is a very serious question, on the answer to which our life depends. Because answering God in the form of a prayer, you need to roll up your sleeves and prepare for what you will do when your desire is granted. God wants us to ask Him - but He respects us too much to fulfill our petty, empty, vain requests! Teach us, Lord, first of all to ask You for holiness - so that You Himself will come to our house of souls and feel Yourself a welcome guest there!