Текст песни Хор Московского Сретенского Монастыря - Канон Святой Пасхи
0 чел. считают текст песни верным
0 чел. считают текст песни неверным
ПАСХАЛЬНЫЙ КАНОН, составленный прп. Иоанном Дамаскиным (VIII в.) Глас 1. Песнь 1. Ирмос: Воскресения день, просветимся, людие: Пасха, Господня Пасха! От смерти бо к жизни и от земли к небеси Христос Бог нас преведе, победную поющия. Припев: Христос воскресе из мертвых. Очистим чувствия и узрим неприступным светом Воскресения Христа блистающася, и радуйтеся рекуща, ясно да услышим, победную поюще. Небеса убо достойно да веселятся, земля же да радуется, да празднует же мир, видимый же весь и невидимый: Христос бо воста, веселие вечное. Таже ектениа, и возглас: Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Песнь 3. Ирмос: Приидите, пиво пием новое, не от камене неплодна чудодеемое, но нетления источник, из гроба одождивша Христа, в Немже утверждаемся. Ныне вся исполнишася света, небо же и земля, и преисподняя: да празднует убо вся тварь востание Христово, в немже утверждается. Вчера спогребохся Тебе, Христе, совостаю днесь воскресшу Тебе, сраспинахся Тебе вчера. Сам мя спрослави, Спасе, во Царствии Твоем. Таже ектениа, и возглас: Яко Ты еси Бог наш, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Ипакои, глас 4: Предварившия утро яже о Марии, и обретшия камень отвален от гроба, слышаху от Ангела: во свете присносущнем Сущаго с мертвыми что ищете, яко человека? Видите гробныя пелены, тецыте и миру проповедите, яко воста Господь, умертвивый смерть, яко есть Сын Бога, спасающаго род человеческий. И чтение в Григории Богослове, егоже начало: На стражи моей стану: По чтении же паки вжигают свещи братия. Песнь 4. Ирмос: На Божественней стражи богоглаголивый Аввакум да станет с нами и покажет светоносна Ангела, ясно глаголюща: днесь спасение миру, яко воскресе Христос, яко Всесилен. Мужеский убо пол, яко разверзый девственную утробу, явися Христос: яко человек же, Агнец наречеся: непорочен же, яко невкусен скверны, наша Пасха, и яко Бог истинен совершен речеся. Яко единолетный агнец, благословенный нам венец Христос, волею за всех заклан бысть, Пасха чистительная, и паки из гроба красное правды нам возсия Солнце. Богоотец убо Давид, пред сенным ковчегом скакаше играя, людие же Божии святии, образов сбытие зряще, веселимся Божественне, яко воскресе Христос, яко Всесилен. Ектениа, и возглас: Яко Благ и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Песнь 5. Ирмос: Утренюем утреннюю глубоку и вместо мира песнь принесем Владыце, и Христа узрим правды Солнце, всем жизнь возсияюща. Безмерное Твое благоутробие, адовыми узами содержимии зряще, к свету идяху, Христе, веселыми ногами, Пасху хваляще вечную. Приступим, свещеноснии, исходящу Христу из гроба, яко жениху, и спразднуем любопразднственными чинми Пасху Божию спасительную. Ектениа, и возглас: Яко святися и прославися пречестное и великолепое имя Твое, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Песнь 6. Ирмос: Снизшел еси в преисподняя земли и сокрушил еси вереи вечныя, содержащия связанныя, Христе, и тридневен, яко от кита Иона, воскресл еси от гроба. Сохранив цела знамения, Христе, воскресл еси от гроба, ключи Девы не вредивый в рождестве Твоем, и отверзл еси нам райския двери. Спасе мой, живое же и нежертвенное заколение, яко Бог Сам Себе волею привел Отцу, совоскресил еси всероднаго Адама, воскрес от гроба. Ектениа, и возглас: Ты бо еси Царь мира и Спас душ наших, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Таже кондак, глас 8: Аще и во гроб снизшел еси, Безсмертне, но адову разрушил еси силу и воскресл еси, яко победитель, Христе Боже, женам мироносицам вещавый: радуйтеся, и Твоим апостолом мир даруяй, падшим подаяй воскресение. Икос: Еже прежде солнца Солнце зашедшее иногда во гроб, предвариша ко утру, ищущия яко Смотрите также:
Все тексты Хор Московского Сретенского Монастыря >>> |
|
EASTER CANON compiled by St. John Damaskin (VIII century.)
Voice 1.
Canto 1.
Irmos: Resurrection day, enlighten, people: Easter, Passover of the Lord! From death to life and from earth to heaven, Christ God has come to us, victorious singing.
Chorus: Christ is risen from the dead.
Let us clear our feelings and see the impregnable light of the Resurrection of Christ shining, and rejoice in the flowing, let us hear clearly, victoriously singing.
Heaven is worthy and merry, but the earth rejoices, and the world celebrates, visible all and invisible: Christ is everlasting, everlasting joy.
The same litany, and an exclamation: Like Your power, and Yours is the Kingdom, and power, and the glory of the Father, and the Son, and the Holy Spirit, now and ever, and forever and ever.
Song 3.
Irmos: Come, we drink new beer, not miraculous from the stone barren miracle, but the incorruptible source, from the grave of Christ who came to life, we affirm in Nemzhe.
Now all the light is filled, heaven is both earth and hell: may all creature celebrate the rise of Christ, it is confirmed in it.
Yesterday, you and Christ took refuge, I partake of this day I will resurrect you, you will be crucified yesterday. Ask me Himself, Savior, in Your Kingdom.
The same litany and exclamation: “Thou art our God, and we are glorifying you, the Father, and the Son, and the Holy Spirit, now and forever, and forever and ever.
Ipakoi, voice 4:
The preceding morning is just about Mary, and the found stone is rolled away from the tomb, I hear from the Angel: in the light of the inherent Sushchago with the dead, what are you looking for, like a man? You see the grave shroud, tecite and preach to the world, as the Lord hath died, deadly death, as the Son of God, saving the human race.
And the reading in Gregory the Theologian, it also began: I will stand guard: Upon reading the same packs burn the candles of the brethren.
Canto 4.
Irmos: At the Divine Guard, the God-blessed Habakkuk will be with us and show the luminiferous Angel, clearly saying: here is the salvation of the world, as Christ is risen, as Almighty.
Masculine sex, as if it were open to the virgin womb, appear Christ: as a man, the Lamb is reproached: blameless, as tasteless of filth, our Easter, and as God is true, perfect is spoken.
Like a one-year-old lamb, the blessed crown of Christ to us, by will of all, speed has been slain, Easter is cleansing, and the red packs from the sepulcher of truth are ascending to us the Sun.
God-father Ubo David, before the hay ark, galloping, the people of God’s Divine Divine Sight, we see the sale in a sighted manner, we have divine joy, as Christ is risen, as Almighty.
Ectenia, and the exclamation: For God is good and a man-lover, God bless you and the Father, and the Son, and the Holy Spirit, now and ever, forever and ever.
Song 5.
Irmos: Morning morning deeply and instead of peace we bring the Lord, and Christ will see the truth of the Sun, life is exalted to all.
Your immense virtuousness, with hellish bonds of content and sight, to the light of the idah, Christ, cheerful feet, Easter praises eternal.
Let us begin, in the presence of Christ, coming to Christ from the sepulcher, like a bridegroom, and we will celebrate the blessing Easter service of God with the solemn ranks.
Ectenia, and the cry: For your sacred and glorious name is glorified and glorious, the Father, and the Son, and the Holy Spirit, now and forever, and forever and ever.
Canto 6.
Irmos: Thou shalt descend into the netherworld and crush thou everlasting faith, containing the bound, Christ, and three days, as from the whale Jonah, he was resurrected from the sepulcher.
Having preserved the whole sign, Christ, raised him up from the tomb, the keys of the Virgin were not harmful in your Christmas, and opened the doors of heaven for us.
Save me, it’s a living and non-sacrificial slaughter, as God himself led the Father to Himself, resurrected Adam, the all-kind, and rose from the grave.
Ectenia, and an exclamation: Thou art the King of the world and Saved our souls, and we are glorifying you, the Father, and the Son, and the Holy Spirit, now and ever, forever and ever.
The same kondak, voice 8:
Yes, and you descended into the sepulcher, Immortal, but he destroyed the hell, and you were resurrected, like a conqueror, Christ God, who broadcasts to the peace-bearing women: rejoice, and grant your apostle peace, grant the fallen Sunday.
Ikos: Even before the sun, the sun, sometimes setting in the sepulcher, anticipating in the morning, looking for