Текст песни Alessandro Marcello - Concerto for Oboe in D minor
0 чел. считают текст песни верным
0 чел. считают текст песни неверным
Alessandro Marcello (1673-1747) -- Concerto For Oboe, Strings, Harpsichord in D Minor (1717) -- 1.Andante Spiccato; 2.Adagio; 3.Presto -- No harpsichord in this version ---- Pre-romantic mainstream, 1700-1815, ?; Clear Sound Technology (CST): Konstantin T Alessandro Marcello (1673-1747) -- Concerto For Oboe, Strings, Harpsichord in D Minor (1717) - - 1.Andante Spiccato; 2.Adagio; 3.Presto - - No harpsichord in this version -- -- "Pre-romantic mainstream, 1700-1815" project, ?; Clear Sound Technology (CST) - sound edition especially for this project - Konstantin Totcheny/author, May, 2014 Писать об этом произведении можно много, пространно и глубинно, но так и не докопаться до его сути. Что это? Божественный дар, насмешка Космоса или просто всплеск невообразимого Гения? В своем монументальном (хотя и весьма спорном) музыковедческом труде "Основная История музыки от Античных времен до настоящего времени"1776-1789 гг (CHARLES BURNEY - A GENERAL HISTORY OF MUSIC From the Earliest Ages to the Present Period (1789)) Чарльз Берни называет десятки композиторов разных эпох, кого вскольз, кого подробно (с Рамо долго и пространно спорит), но ни полсловом не упоминает композитора Алессандро Марчелло (Бенедетто Марчелло упоминает). Странно и нелепо для музыковеда, пишущего специальный труд для королевы Англии. Уж в его-то время это мощнейшее произведение должно было быть среди самых-самых, коль скоро, по официальным данным, вышло оно в 1717 году и вряд ли затерялось среди множества произведений своего времени. Или Берни (подобно современному музыковедению) относил Алессандро к композиторам-любителям? Лично я так не думаю, просто Чарльз Берни, как человек образованный (хотя и предвзятый), прекрасно знал, кому именно принадлежит данное произведение. А вот мы не знаем. И можем только догадываться. По некоторым - очевидным и не очень - признакам. Начнем с названия " Концерт для Гобоя, Струнных и Клавесина Ре-минор". Здесь важно обратить внимание на две вещи: 1. Концерт для гобоя 2. Клавесин 1. Если произведение написано в 1717 году, то композитор, написавший его, так или иначе опирался на современный ему музыкальный формат. Таковым был Кончерто Гроссо, где доминировало Концертино, т.е. ансамбль струнных инструментов, в сопровождении оркестра и клавесина. Концерт для духового инстумента был совершенным ноу-хау своего времени. Это первое. Второе: формат концерта - трехчастный (то самое "быстро-медленно-быстро", что можно было отметить как тенденцию у Корелли в его Кончерто Гроссо, написанное незадолго до смерти, а Корелли умер в 1713 г), и это уже второе ноу-хау. Не слишком ли круто для композитора-любителя? При этом нельзя не заметить удивительную гармоническую устойчивость произведения. Перед нами стройное полотно, без характерных для музыки того времени агармоничных шатаний и брожений. 2. Клавесин указан как обязательный музыкальный инструмент в данном произведении. При этом я ни на одной записи клавесина не слышал. Да и струнный ансамбль сопровождения сложно назвать "барочным", т.е. с виолой дамур и виолой да гамбой вместо альта и виолончели, ну и барочной скрипкой (с металлическим полу-виольным звучанием, а не "соломенным", как у романтической скрипки). Получается: либо это подделка более позднего времени (пост-сальерьевских романтиков, например, каковыми, скорее всего, является большинство подделок в музыке, сплошь и рядом ныне исполняемой на романтических скрипках, о существовании которых большинство "гениев" не подозревало даже), либо произведение намеренно искажено, и партия клавесина или не берется в расчет исполнителями по давней традиции, или попросту утеряна/уничтожена. Если представить себе обычный среднестатистический оркестр 1717 года, то он бы выглядел примерно так: Клавесин Пара барочных скрипок (переходный вид от средневековых виол до скрипок времен Страдивари или Гварнери) Виола дамур (очень "сочный" инструмент в альтовом регистре) Виола да гамба (мощный низовый ин |
|
Alessandro Marcello (1673-1747) - Concerto For Oboe, Strings, Harpsichord in D Minor (1717) - 1.Andante Spiccato; 2.Adagio; 3.Presto - No harpsichord in this version ---- Pre-romantic mainstream, 1700-1815,?; Clear Sound Technology (CST): Konstantin T
Alessandro Marcello (1673-1747) - Concerto For Oboe, Strings, Harpsichord in D Minor (1717) -
- 1.Andante Spiccato; 2.Adagio; 3.Presto -
- No harpsichord in this version -
- "Pre-romantic mainstream, 1700-1815" project,?;
Clear Sound Technology (CST) - sound edition especially for this project - Konstantin Totcheny / author, May, 2014
You can write about this work a lot, extensively and deeply, but never get to the bottom of its essence.
What is it? A divine gift, a mockery of Cosmos or just a surge of an unimaginable Genius?
In his monumental (albeit highly controversial) musicological work, The Basic History of Music from Antiquities to the Present, 1776-1789 (CHARLES BURNEY - A GENERAL HISTORY OF MUSIC From the Earliest Ages to the Present Period (1789)), Charles Burney calls dozens of composers from different eras, who slipped through, in detail (arguing with Rameau for a long time and lengthy), but didn’t mention the composer Alessandro Marcello (Benedetto Marcello mentions). Strange and ridiculous for a musicologist who writes a special work for the Queen of England. Already in his time, this most powerful work was supposed to be among the very best, since, according to official figures, it was released in 1717 and was hardly lost among the many works of its time. Or did Bernie (like modern musicology) refer Alessandro to amateur composers? Personally, I don’t think so, just Charles Burney, as an educated man (albeit biased), knew very well to whom exactly this work belongs. But we do not know. And we can only guess. According to some - obvious and not very - signs.
Let's start with the title "Concerto for Oboe, Strings and Harpsichord in D Minor".
It is important to pay attention to two things:
1. Oboe Concert
2. Harpsichord
1. If the work was written in 1717, then the composer who wrote it, one way or another, relied on the contemporary musical format. That was Concerto Grosso, where Concertino dominated, i.e. ensemble of stringed instruments, accompanied by an orchestra and harpsichord. The concert for wind instrument was the perfect know-how of its time. This is the first. Second: the concert format is three-part (the same “fast-slow-fast”, which could be noted as a trend in Corelli in his Concerto Grosso, written shortly before his death, and Corelli died in 1713), and this is the second know-how . Is it too cool for an amateur composer? At the same time, one cannot fail to notice the amazing harmonic stability of the work. Before us is a harmonious canvas, without the harmonious reel and fermentation characteristic of the music of that time.
2. Harpsichord is indicated as a required musical instrument in this work. At the same time, I did not hear a harpsichord on any record. Yes, and the string ensemble of accompaniment can hardly be called "baroque", i.e. with viola damour and viola and gamba instead of viola and cello, and a baroque violin (with a metal semi-viola sound, and not "straw" like a romantic violin). It turns out: either this is a fake of a later time (post-Salieriev romantics, for example, which, most likely, are the majority of fakes in music, which are now often played on romantic violins, the existence of which most "geniuses" did not even suspect), or a work deliberately distorted, and the harpsichord part is either not taken into account by the performers according to a long tradition, or simply lost / destroyed.
If you imagine the usual average orchestra of 1717, then it would look something like this:
Harpsichord
A pair of baroque violins (transitional from medieval viols to violins from the time of Stradivarius or Guarneri)
Viola Damour (a very "juicy" instrument in the alt register)
Viola da Gamba (powerful grassroots