Текст песни Luciano Berio - Nones
0 чел. считают текст песни верным
0 чел. считают текст песни неверным
Nones, for orchestra (1954) London Symphony Orchestra Luciano Berio Luciano Berio has been strongly influenced by the works of Anton Webern, about whose music Arnold Schoenberg perceptively commented, "Every glance is a poem, every sigh a novel." But unlike his contemporaries who have followed Webern only to lapse into a dry, academic structuralism, Berio has used Webernist techniques to evolve a style combining consummate craftsmanship with profoundly human concerns. Writers, including Auden, Joyce, Proust, Brecht and E. E. Cummings, have served as sources of inspiration for him. Nones (the title alludes to 3 p.m., one of the canonical hours), completed in 1954, is a case in point. Although the work was originally conceived as an oratorio based on W. H. Auden's poem of the same name, Berio revised his plan in favor of a purely orchestral version, giving poignantly wordless expression to the searing lines. In his poem Auden sets the Good Friday Passion in a contemporary context of indifference, of business-as-usual. ... it is barely three, Mid-afternoon, yet the blood Of our sacrifice is already Dry on the grass;.... The shops will re-open at four, The empty blue bus in the empty pink square Fill up and drive off: we have time To misrepresent,.... Berio's pointillistic palette evokes an atmosphere at once somber and surrealistic. His work is constructed on a 13-tone row (the pitch of D is repeated) made up of two segments having the pitch of A-flat in common. Significantly, each of the two segments contains three-note cells within which the "traditional" intervals of major and minor third are contrasted. These cells provide a vital source for his motivic material: thirds (sometimes in chains), sixths and tenths. By departing in these respects from orthodox tone-row construction, Berio brings to mind the observation of his compatriot and former teacher Luigi Dallapiccola that the "12-tone method must not be so tyrannical as to exclude a priori both expression and humanity." Drawing upon these materials Berio constructs a tightly integrated work consisting of a "theme" (perhaps better described as a complex of pitch relationships and rhythms) and five variations. The opening 12 measures, which present the essentials of pitch and motive, follow the row forms closely. Clearly audible in measure one, for example, are the first three pitches of the original form of the row: pitches one and two are given to the harp, pitch three to trombone and lower strings. And a few measures later the electric guitar sounds the motive of a rising third and falling sixth. Taken as a whole, the "theme" and variations approximate an arch form. Tension approaches a maximum in the course of variations two through four, while the outer sections suggest relative stability and relaxation. This cycle of relaxation- tension-relaxation is perhaps best understood in terms of a complex of interactions. This involves the manipulation of pitch materials just described in conjunction with at least five other factors. These include: 1) a series of seven basic note values or durations affecting also the treatment of silence; 2) a series of seven dynamic values (ppp to sffz); 3) five modes of articulation or ways of sounding a note (legato, staccato, tremolo, etc.); 4) a related procedure, derived from Schoenberg's Klangfarbenmelodie (tone- color melody) concept, whereby each pitch of a chord or melodic line interlocks different instruments, each instrument playing that pitch with different articulation and note values; 5) the alternation of tense passages of rapid rhythm and dense chromaticism with relaxed moments of "polarization" on one pitch in octaves. --Joshua Berrett Смотрите также:Все тексты Luciano Berio >>> |
|
Нес, для оркестра (1954)
Лондонский симфонический оркестр
Лучано Берио
Лучано Берио сильно повлиял на произведения Anton Webern, о чьей музыке Арнольда Шеенберг прокомментировал: «Каждый взгляд - это стихотворение, каждый вздохнет роман». Но в отличие от своих современников, которые следили за Webern, только промежут внимание в сухом, академическом структуре, Берио использовал техника Webernist для развития стиля, объединяющего совершенное мастерство с глубокими человеческими проблемами. Писатели, в том числе Auden, Joyce, Proust, Brecht и E. E. Cummings, служили источниками вдохновения для него.
NONES (титул намекает на 3 вечера, один из канонических часов), завершен в 1954 году, является примером в точке. Хотя работа была первоначально задумана как оратор, основанная на стихотворе W. H. Auden одинакового имени, Берио пересмотрела свой план в пользу чисто оркестровой версии, придавая будильно бессловесному выражению бессмертным выражением. В своем стихотворении Auden устанавливает страстную пятницу в современном контексте безразличия, бизнеса, как обычно.
... это едва три,
В середине дня, но кровь
Нашей жертвы уже
Высушить на траве; ....
Магазины будут снова открыты в четыре,
Пустой синий автобус на пустой розовой площади
Заполните и отключите: у нас есть время
Искала, ....
Батристическая палитра Берио вызывает атмосферу одновременно мрачно и сюрреалистично. Его работа построена на 13-тоновом ряду (точка d повторяется) состоит из двух сегментов, имеющих высоту общего цвета. Примечательно, что каждый из двух сегментов содержит три-клетки, внутри которых контрастируются «традиционные» интервалы основных и незначительных третей. Эти клетки обеспечивают жизненно важный источник для его мотивичного материала: трети (иногда в цепях), шестых и десятых. Отправляясь в эти отношения от православного тональной строки, Берио приносит в голову наблюдение его соотечественника и бывшего учителя Луиджи Даллапичкола, что «метод 12 тона не должен быть таким тираническим, как исключить априори как выражения, так и человечество».
Нанесение этих материалов Berio создает плотно интегрированную работу, состоящую из «темы» (возможно, лучше описывается как комплекс разных отношений и ритмов) и пяти вариаций. Открытие 12 измерений, которые представляют основы высоты тона и мотива, внимательно следите за строкой. Честно слышно в меру. Один, например, являются первыми тремя полями исходной формы ряда: шаги, один и два придаются арфе, выделяют три к тромбоне и нижние строки. И несколько мер позже электрогитара звучит мотивом растущего третьего и падения шестого.
Взят в целом, «тема» и вариации приблизительно в форме арки. Напряжение подходит к максимуму в процессе вариаций два по четырем, в то время как внешние участки предполагают относительную устойчивость и расслабление. Этот цикл релаксации - релаксация натяжения, возможно, лучше всего понимать с точки зрения комплекса взаимодействий. Это включает в себя манипулирование материалами для тона, просто описанного в сочетании с по меньшей мере с пятью другими факторами. К ним относятся: 1) серия из семи основных значений примечания или продолжительности, влияющих на лечение молчания; 2) серия семи динамических значений (PPP к SFFZ); 3) пять способов артикуляции или способы звучания записки (легато, стаккато, тремоло и т. Д.); 4) Соответствующая процедура, полученная из концепции Klangfarbenmelodie (мелодии тонально-цветовой мелодии), в результате чего каждая высота аккорда или мелодической линии блокирует разные инструменты, каждый прибор, играющий на этот шаг с различными значениями артикуляции и примечания; 5) чередование напряженных отрывков быстрого ритма и густого хроматизма с расслабленными моментами «поляризации» на одном поле в октавах. --Joshua Berrett.