Текст песни Прп. Исаак Сирин - Творения. Том I. Слова подвижнические. часть 1 из 5.
0 чел. считают текст песни верным
0 чел. считают текст песни неверным
Исаак Сирин описывает путь христианина к Богу, путь освобождения: покаяние (обращение от рабства греху к Богу), очищение (стяжание свободы), совершенство (полнота любви и восторга). Суть подвига (пути монаха) – молитва – устремление души к Богу, а в идеале – Богообщение. Покаяние не есть уход от творения Божьего, а поворот ума, выход из "мира сего" как совокупности страстей, системы порабощения, "законов". Поэтому путь подвижника есть путь свободы, Бог действует в человеке "в таинстве свободы". И жизнь будущего века Исаак Сирин называет "отечеством свободы". В начале молитва – от недостатка, в конце – полнота радости. Молитва зажигает любовь, и в совершенном монахе любовь безмерна. Мало кто так сильно запечатлел евангельскую любовь и сострадание как Исаак Сирин: он молился за животных, за самого дьявола. И ад, по Исааку Сирину, - любовь Божья, которые грешники воспринимают как боль и страдание, именно потому, что они грешники – грех в неприятии любви, в ненависти к любви. В наше собрание творений преподобного Исаака Сирина вошли классический сборник его слов, известный в России как "Слова подвижнические" и новооткрытые тексты великого святого в переводе Илариона (Алфеева) и С. Аверинцева. Том I. Слова подвижнические Слово 1. Об отречении от мира и о житии монашеском Слово 2. О благодарности Богу, с присовокуплением краткого изложения первоначальных учений Слово 3. О том, что душа до познания Божией премудрости и Божиих тварей доходит без труда, если безмолвствует вдали от мира и житейских попечений; ибо тогда может познавать естество свое и те сокровища, какие имеет сокрытыми внутри себя Слово 4. О душе, о страстях и о чистоте ума, в вопросах и ответах Слово 5. О чувствах, а вместе и об искушениях Слово 6. О милосердии Владыки, по которому с высоты величия Своего снизошел к немощи человеческой, и об искушениях Слово 7. О грехах произвольных, непроизвольных и совершаемых по какому-нибудь случаю Слово 8. О хранении и блюдении себя от людей расслабленных и нерадивых; о том, что от сближения с ними воцаряется в человеке нерадение и расслабление, и он исполняется всякой нечистой страсти; и о хранении себя от близости с юными, чтобы ум не осквернился непотребными помыслами Слово 9. О чине и уставе новоначальных и о том, что прилично им Слово 10. Сказание святых мужей, их преподобные изречения и чудное житие Слово 11. О древнем старце Слово 12. О другом старце Слово 13. О вопросе одного брата Слово 14. Об одном укоренном брате Слово 15. О разных отличиях безмолвия, о власти ума и о том, сколько властен ум возбуждать собственные свои движения при разных видах молитвы, какой предел дан молитве самим естеством, до какого предела властен ты молиться молитвою, по преступлении какого предела молитва твоя уже не молитва, хотя совершаемое тобою и называется молитвою Слово 16. О чистой молитве Слово 17. О предположении души, ищущей глубокого созерцания, чтобы погрузиться в оном от плотских помыслов, возбуждаемых памятованием вещей Слово 18. О видении естества бесплотных, в вопросах и ответах Слово 19. Образец умозрения о дне воскресном и о субботе; приточное их значение Слово 20. Ежедневное воспоминание о том, что всего нужнее и что весьма полезно пребывающему в келии своей и решившемуся быть внимательным к одному только себе Слово 21. О разных предметах. В вопросах и ответах Слово 22. О том, что тело, которое боится искушений, делается другом греха Слово 23. Послание, писанное к одному брату, любителю безмолвия Слово 24. Послание к некоему брату естественному и духовному, который, живя в мире и желая видеться с Исааком, убеждал и умолял в письмах своих прийти к нему Слово 25. О трех способах ведения, о разности их делания и понятий, о вере души, о таинственном богатстве, в ней сокровенном, и о том, сколько ведение мира сего разнствует в способах своих с простотою веры Слово 26. О первой степени ведения Слово 27. О второй степени ведения |
|
Isaac the Syrian describes the Christian's path to God, the path of liberation: repentance (turning from slavery to sin to God), purification (gaining freedom), perfection (fullness of love and delight). The essence of achievement (the path of a monk) is prayer - the aspiration of the soul to God, and ideally - communion with God. Repentance is not a departure from the creation of God, but a turn of the mind, an exit from "this world" as a set of passions, a system of enslavement, "laws." Therefore, the path of the ascetic is the path of freedom, God acts in man "in the sacrament of freedom." And Isaac Sirin calls the life of the century to come "the fatherland of freedom." In the beginning, prayer is from lack, in the end - fullness of joy. Prayer ignites love, and in the perfect monk love is immeasurable. Few have captured gospel love and compassion as strongly as Isaac the Syrian: he prayed for animals, for the devil himself. And hell, according to Isaac Sirin, is the love of God, which sinners perceive as pain and suffering, precisely because they are sinners - a sin in rejection of love, in hatred of love. Our collection of the works of the Monk Isaac the Syrian includes a classic collection of his words, known in Russia as "Ascetic Words" and the newly discovered texts of the great saint translated by Hilarion (Alfeev) and S. Averintsev.
Volume I. Ascetic Words
Word 1. About renunciation of the world and about living as a monk
Word 2: Thanks to God, with a summary of the original teachings
Word 3. About the fact that the soul reaches the knowledge of God's wisdom and God's creatures without difficulty, if it is silent far from the world and everyday concerns; for then he can know his nature and those treasures that he has hidden within himself
Word 4. About the soul, about passions and about purity of mind, in questions and answers
Word 5. About feelings, but also about temptations
Word 6. About the Lord's mercy, by which from the height of His majesty I descended to human weakness, and about temptations
Word 7. About sins, arbitrary, involuntary and committed on some occasion
Word 8. About keeping and guarding oneself from people who are relaxed and careless; that from approaching them, negligence and relaxation reign in a person, and he is filled with all impure passion; and about keeping oneself from intimacy with young people, so that the mind is not defiled by obscene thoughts
Word 9. About the rank and charter of the novices and what is fitting for them
Word 10. The Legend of the holy men, their reverend sayings and wonderful lives
Episode 11. About the ancient elder
Word 12. About another elder
Episode 13. Concerning the question of one brother
Word 14. Concerning one rebellious brother
Word 15. About the different differences of silence, about the power of the mind and about how much the mind has the power to excite its own movements with different types of prayer, what limit is given to prayer by nature itself, to what limit you have the power to pray prayer, after what limit your prayer is no longer prayer, although what you do is called prayer
Step 16: On Pure Prayer
Word 17. On the assumption of a soul seeking deep contemplation in order to plunge into it from carnal thoughts, aroused by remembering things
Word 18. About the vision of the nature of the disembodied, in questions and answers
Word 19. Model of speculation about Sunday and Saturday; their supply value
Word 20. Daily recollection of what is most needed and what is very useful for one who is in his cell and decides to be attentive to himself alone
Word 21. About different subjects. In questions and answers
Word 22. That the body, which fears temptation, becomes a friend of sin
Word 23. A message written to a brother who loves silence
Word 24. A letter to a certain brother, natural and spiritual, who, living in peace and wanting to see Isaac, urged and begged in his letters to come to him
Word 25. About three ways of knowing, about the difference between their doing and concepts, about the faith of the soul, about the mysterious wealth, in it secret, and about how much the knowledge of this world differs in its ways with the simplicity of faith
Word 26. About the first degree of knowledge
Word 27. About the second degree of knowledge