Текст песни профессор А.Б. Зубов - 10. Зороастр. Часть 2
0 чел. считают текст песни верным
0 чел. считают текст песни неверным
Религиозность _ телесного_ типа Восстановление правды на разруш ритуале Огонь- земной образ Ахура Мазды Суть духов жизни- борьба с ложью, это ключ к спасению Основы веры: - элитная вера высш слоя, а народ остав языческим, многобож ( туда включ ЗА Бог) - логичная, продуманная вера, на принципе отрицания ведич религии ( ее жертвопринош, многобожия, ритуала- это зло) - правда в том, что идет борьба между ангра манио и спента манио, это близнецы, вступ в поединок - принцин добровольности выбора добра и зла - дух добра творит бытие- жизнь, а зла- небытие Злые сущности- небытие ( сознание зороастрийца), т е злые люди не существуют - понятие ада и рая - ублажение Ахура Мазды _ праведными делами_ (NB), а не ритуалом - ЗА ритуал из космич сделался практич: вся жизнь чела это ритуал- все его мысли и дела, направл на соед с Богом 3 этапа становл ЗА: 1)своб выбор- варена 2) умаление своб выбора, дуализм 3) детерминация ЗА ГОВОРИТ О ГРЕХОПАДЕНИИ (NB)- новое. 1. Первый грех: перв чел- Има (Яма) - близнец, творит жертву ради обрет власти над богами и людьми ( ради себя) - колоссал грех, эгоистич акт 2. Второй грех: Има станов царем и отклоняет жреческие обяз и огранич царскими - власть 3. Третий грех- дает людям разрешение заколать и есть быков ( образ божественности чела)- акт каннибализма !! Эти грехи кореллируют с искушениями Христа в пустыне !! И с грехопад Адама и Евы Из тьмы грехопадения людей выводит Зороастр ЗА ГОВОРИТ О СТРАШНОМ СУДЕ И ВОСКРЕСЕНИИ: Время заканч для каждого смертью, а дя всех- страшным судом и воскрешением умерших (NB) ЗА объясняет, почему два суда: после смерти суд над душой, но состояние души без тела несовершенно. Поэтому происх воскресение всего мира- оконч суд, времени больше нет Все люди прох через огненную реку: праведные ее легко проходят и восходят в мир Ахура Мазды, а грешники вечно сгорают и нзверг в пропасть ----> мир Ветиг только для праведнх, ангро манио и грешников больше нет 1. Эпоха творения 2. Эпоха смешения добра и зла ( сейчас) 3. Эпоха разделения- после суда Со злом надо _ бороться_, а не отстраняться Все, что утверждает жизнь- хорошо, а то отриц- плохо, ----> нет постов, берем нечиста, смерть нечиста, мертвое тело неисто- дакхмы ( башни молчания: сверху птички клюют, снизу кости падают на негаш известь) Сильные идеи ЗА: -Единобожие, ритуал в борьбе добра и зла - чел дает ответ за свои дела, а не обряды - материальный мир (vs Индия) важнее, полнее чисто духовного----> воскрес, восстан тел и оконч страшный суд Мир телесен, населен теми, кто прошел огненную реку ЗА- предтеча исл- христ религий |
|
Religiousness of the _ bodily_ type
Restoring the truth to the destruction of the ritual
Fire is the earthly image of Ahura Mazda
The essence of the spirits of life is the fight against lies, this is the key to salvation
Foundations of Faith:
- the elite faith of the highest stratum, and the people remain pagan, polytheism (including FOR God)
- a logical, thoughtful faith, on the principle of denial of the Vedic religion (its sacrifices, polytheism, ritual is evil)
- the truth is that there is a struggle between Angra Manio and Spenta Manio, these are twins, entered into a duel
- the principle of voluntariness in the choice of good and evil
- the spirit of good creates being - life, and evil - non-being
Evil entities are nothingness (the consciousness of a Zoroastrian), that is, evil people do not exist
- the concept of hell and heaven
- pleasing Ahura Mazda _ with righteous deeds_ (NB), not ritual
- FOR the ritual from the cosmic became practical: the whole life of a chela is a ritual - all his thoughts and deeds, directed to connect with God
3 stages became FOR:
1) free choice - boiled
2) belittling freedom of choice, dualism
3) determination
SPEAKS ABOUT FALLING (NB) - new.
1. The first sin: the first chel-Ima (Yama) is a twin, makes a sacrifice for the sake of gaining power over gods and people (for himself) - a colossal sin, a selfish act
2. Second sin: Ima becomes a king and rejects priestly obligations and restrictions on royal ones - power
3. The third sin - gives people permission to kill and eat bulls (the image of the divinity of the chela) - an act of cannibalism
!! These sins correlate with the temptations of Christ in the wilderness !!
And since the fall of Adam and Eve
Zoroaster leads people out of the darkness of the fall
SPEAKS ABOUT THE DREAD TRIAL AND RESURRECTION:
Time ends for everyone with death, and for everyone - with the last judgment and the resurrection of the dead (NB)
ZA explains why there are two judgments: after death there is a judgment on the soul, but the state of the soul without a body is imperfect. Therefore, the resurrection of the whole world occurs - the judgment is over, there is no more time
All people passed through the river of fire: the righteous easily pass it and ascend into the world of Ahura Mazda, while sinners are eternally burned and plunged into the abyss
----> the world of Vetig is only for the righteous, angro manio and sinners are no more
1. The era of creation
2. The era of mixing good and evil (now)
3. The era of separation - after the judgment
Evil must be fought against, and not removed.
Everything that claims life is good, otherwise negative is bad, ----> there are no fasts, we take unclean, death is unclean, the dead body of frantic dakhma (towers of silence: birds peck from above, bones fall on the lime from below)
Strong ideas FOR:
- Monotheism, a ritual in the struggle between good and evil
- people give an answer for their deeds, and not rituals
- the material world (vs India) is more important, fuller than the purely spiritual ----> resurrected, bodies are raised and the last judgment is over
The world is corporeal, inhabited by those who passed the river of fire
FOR- forerunner of isl-christ religions